Een rondetafelbijeenkomst op het Nederlands Filmfestival over de korte en langetermijn plannen en de governance van het Moonshot initiatief.
Conclusie was dat het nog te vroeg was voor een gesprek over governance.
Wel bespraken we met betrekking tot de toekomst op korte termijn een aantal mogelijke lijnen, die de beoogde zichtbaarheid en inclusiviteit van Moonshot kunnen realiseren:
Verder over nadenken: Hoe houden we het een open initiatief?
Het Moonshot Digitale Cultuur is door een gelegenheidsalliantie geformuleerd in 2022 en 2023. Hoe zorgen we nu dat iedereen, die zich onderdeel voelt van de digitale cultuursector, kan meedoen en bijdragen en zich vertegenwoordigt voelt?‘We’ (iedereen die werkt in het digitale cultuur veld) worden de correspondent van de digitale cultuur: De website van Moonshot wordt verder vormgegeven met als doel het bouwen van een digitale community.
Verder over nadenken: Interne en externe communicatie
Welke interne en externe communicatie is er nodig om de sector te verbinden en zichtbaar te maken? Intern: welke thematische werkgroepen of initiatieven bestaan er al of is behoefte aan? En hoe onderhouden we een gezamenlijk communicatieplatform? En extern: zou het digitale cultuurveld door middel van zelfcuratie naar buiten kunnen tredenDe staat van de digitale cultuur: We houden een jaarlijks (?) evenement met festiviteiten om te vieren wat er in het veld wordt gemaakt en zouden twee-maandelijks oid een showcase event kunnen organiseren: Een maker wordt uitgelicht en kan op eigen termijn laten zien wat digitale cultuur behelst.
Verder over nadenken: Event(s)
Welke activiteiten en events zijn er al voor het digitale cultuurveld? Waar is een agenda? En wat mist er? Samenkomsten zoals bijvoorbeeld Klasien van de Zandschulp organiseerde met LavaLab, waarbij makers rondom een thema (zoals augmented reality, location based audio, etc) bij elkaar kwamen, kennisoverdracht deden en de community bestendigd werd, waren goed voor het verbinden van de sector. Maar denk ook aan de IDFA Doclab conferentie, The Hmm events, Storyspace op NFF of samenwerkingen als REBOOT (LiMa, HNI, The HMM) en natuurlijk festivals en andere vertoningsplekken. Het gaat hierin om zichtbaarheid van al die initiatieven, het jaarlijks een agenda stellen en open zijn naar het publiek én politiek.